LaLieLoe - Born to be Wild
Amnesia da gravidanza: ecco perché ti dimentichi di tutto!

Zwangerschapsdementie: daarom vergeet jij alles!

Zwangerschapsdementie: daarom vergeet jij alles!

Heb je de afgelopen tijd een geheugen als een zeef en vergeet je letterlijk alles? Dat is niet gek; je hebt zwangerschapsdementie! Wat is het, waarom heb je het en hoe kom je er vanaf?

Zwangerschapsdementie, zwangerschapsalzheimer, baby brains… De namen zeggen het al: je hoofd voelt.. wazig. Alsof je er niet helemaal bij bent. Een beetje alsof je een flinke kater of een griepje hebt, en je hersenen echt niet willen meewerken. Niet alleen kun je lastig verbanden leggen, concentreren en nadenken, maar ook ben je ontzettend vergeetachtig. Daarnaast kun je óók nog eens onhandig zijn en een reactievermogen van niks hebben. Dit komt niet alleen tijdens de zwangerschap voor, maar ook nog tot een tijd na de bevalling. Wees gerust: in tegenstelling tot ‘echte’ dementie is er geen sprake van hersenbeschadiging. Zwangerschapsdementie is ongevaarlijk en gelukkig ook maar tijdelijk! Waar het warrige hoofd vandaan kan komen:
  • Onderzoek wijst uit dat zwangere vrouwen het geheugen hebben van iemand in de zestig. Vooral nieuwe informatie opslaan in het hoofd, gaat niet meer vanzelf. Hoe dat kan? Om te beginnen eet jouw baby je geheugen op! Of ja, de voedingsstof choline dan, die belangrijk is voor de vorming van het brein van jouw baby én voor jouw geheugen. Gelukkig is dit deels op te lossen met voeding.
  • Yep, ook hier weer spelen je hormonen een ontzettend grote rol. Je lichaam maakt extra veel progesteron aan in de zwangerschap, wat een remmende werking heeft op delen van jouw hersenen. Raad eens welke? Die waar jouw geheugen wordt opgeslagen en opgehaald natuurlijk! Leuk om te weten: de hormonen werken positief voor de hersendelen die samenhangen met jouw emotionele vaardigheden. Dit gaat jou helpen aan die perfecte moeder-kind band.

Voel je je onzeker in jouw zwangerschap? Het hartje zien kloppen, stelt altijd weer gerust!

Maak zelf thuis echo’s
  • Je wordt moeder, dat is niet niks. Je hebt veel aan je hoofd en er is een hoop te regelen voordat je de kleine kan verwelkomen. Het kan voor drukte in je hoofd zorgen en misschien zelfs stress. Dat helpt de chaos in je hoofd niet.
  • Slaap je slechter sinds je zwanger bent? Misschien door al die kwaaltjes of omdat de baby je wakker houdt. Dan verklaart dit ook waarom je geheugen wat minder meewerkt. Tijdens je slaap wordt je brein namelijk opgeladen voor de dag erna. Te weinig nachtrust verstoort dit proces, waardoor je minder energie hebt en je hoofd warrig kan zijn.

Hoe lang duurt het?

Zoals we al zeiden, is het, gelukkig, tijdelijk. Maar het kan wel een poos duren. Van het begin van de zwangerschap tot na de bevalling (tot zo’n 32 weken erna). Het kan ook al eerder wegtrekken, dat verschilt per persoon. Houd in je achterhoofd dat het sowieso weer wegtrekt en er dus geen sprake is van blijvende schade.

Tips tegen zwangerschapsdementie

Je zal er waarschijnlijk niet aan ontkomen, maar je kan er wel zoveel mogelijk aan doen om de chaos in je hoofd te beperken. Hier alvast wat tips.
  • Vette vis is brainfood
Je brein bestaat voor twee derde uit vetzuren. De Omega-3 vetzuren in vis zijn dan ook heel goed voor jouw hersenen en geheugen. Dat niet alleen, want door in je zwangerschap geregeld vette vis te eten, help je ook de kleine in de baarmoeder al met de ontwikkeling van de hersenen. Vanavond een zalmmootje dus maar?
  • Nog meer brainfood!
Niet alleen vis heeft een gunstig effect op de hersenen! Zorg er daarom ook voor dat je genoeg zaden, noten, en bladgroenten zoals spinazie, veldsla en andijvie binnenkrijgt. En verder: melk, rundvlees, sojabonen en citrusfruit.
  • Middagdutjes <3
Heb je niet goed geslapen? Een goede reden om een korte powernap te doen. Kijk je partner lief aan, misschien wordt er dan voor je gekookt en kun je meteen aanschuiven zodra je uit je slaap ontwaakt.
  • Lach om jezelf
Probeer positief te blijven en lach om jezelf. Ja, ook als je weer de zoveelste keer de sleutels kwijt bent. En ja, ook als je hierdoor wéér te laat aankomt. Leg jezelf niet te veel druk op en wees niet te streng voor jezelf, dit helpt je rustig te blijven in je hoofd. Hierdoor zul je weer minder vergeten.
  • To-do-lijstjes
Haal post-its in huis, leg een grote agenda klaar en schrijf letterlijk alles op wat je niet mag of wil vergeten. Ook zijn er een hoop apps beschikbaar, speciaal om jou aan dingen te laten herinneren.
  • Laat je helpen!
Vergeet niet dat anderen jou ook kunnen helpen. Wordt het je even te veel? Vraag hulp! Voel je niet schuldig om hulp aan te nemen en vergeet niet dat het geheugen van anderen wel gewoon werkt (als het goed is ). Je kan dus bijvoorbeeld jouw partner of moeder vragen jou ergens aan te herinneren. Super misselijk nu je zwanger bent? Dit doe je eraan! Last van bruine afscheiding? Dit kan er aan de hand zijn.