LaLieLoe - Born to be Wild
Cafe pendant la grossesse

Hoe schadelijk is koffie in een zwangerschap?

Hoe schadelijk is koffie in een zwangerschap?

Hoe schadelijk is koffie nou echt in jouw zwangerschap?

Onbeperkt koffie drinken als je zwanger bent, blijkt toch echt een slecht plan. Maar hoeveel kopjes mag je drinken, hoeveel kwaad kan het en hoe kom je dan in hemelsnaam aan energie?

Het kan zijn dat koffie je ontzettend misselijk maakt nu je zwanger bent. Dan heb je – soort van – geluk, want dan heb je in ieder geval geen last van die eeuwige strijd in je hoofd; wel of geen koffie? Voor vrouwen die wél verlangen naar een kopje koffie, kan dit erg lastig zijn. Je bent immers zó uitgeput, dat je simpelweg cafeïne nodig hebt. Althans, zo voelt het. En zoals je wellicht al weet, kan het verlangen van een zwangere vrouw nogal extreem zijn. Kan een (extra) kopje echt zo’n kwaad?

Wat is cafeïne precies?

In koffie zit cafeïne, een stimulerend stofje dat in verschillende voedingsmiddelen verwerkt is. Cafeïne behoort tot de alkaloïde stoffen, net als nicotine, morfine, cocaïne en codeïne. Het zit in koffie, thee, cola, energiedrank en chocolade bijvoorbeeld. Het stofje komt in je bloed terecht en kan een positief effect hebben op je concentratie- en prestatievermogen. Ook kun je er minder moe van worden, wat cafeïne natuurlijk erg aantrekkelijk maakt.

Hoeveel cafeïne zit in een kopje?

Filterkoffie (kopje 125 ml) - 85 mg per kopje Instantkoffie (kopje 125 ml) 60 mg per kopje Espresso (kopje 125 ml) - 65 mg Cafeïnevrije koffie (kopje ml) – 3 mg Zwarte thee (125 ml) – 39 mg Groene thee (125 ml) – 30 mg Chocolademelk (180 ml) – 4 mg Cola (180 ml) – 18 mg Energiedrank (blik 250 ml) – 80 mg Pure chocolade (30 g) – 14 mg Melk chocolade (39 g) – 6 mg

Onzeker in jouw zwangerschap? Het hartje zien kloppen stelt altijd weer gerust!

Maak zelf thuis echo’s

Hoeveel kopjes mag je op een dag?

Als je zwanger bent, wordt aangeraden niet meer dan 200 mg cafeïne per dag binnen te krijgen. Hoeveel kopjes koffie je dus mag, verschilt per koffie en grootte van het kopje. Maar over het algemeen zijn dit er één tot twee per dag. Dit geldt ook nog als je borstvoeding geeft, want ook dan kan meer cafeïne gevolgen hebben voor jou en jouw baby. Kun jij gemakkelijk zonder? Dan is het nog veel beter om de koffie helemaal te laten staan!

Wat als je meer koffie drinkt in je zwangerschap?

Cafeïne gaat door de placenta en komt dus terecht bij je baby. Wat de precies de gevolgen zijn, daar zijn nog geen definitieve uitspraken over door wetenschappers. Wel is er sowieso een verband, waardoor er gewaarschuwd wordt voor de effecten van te veel cafeïne tijdens je zwangerschap. Dit kunnen gevolgen zijn voor je baby: Een lager geboortegewicht Tragere groei en ontwikkeling Een onrustige baby met hoge hartslag Er stroomt minder bloed naar je baby Miskraam of vroeggeboorte Dit kunnen gevolgen zijn voor jou: Minder vruchtbaar Brandend maagzuur Hogere hartslag Slapeloosheid Hoofdpijn

Hoe krijg je toch energie?

Gaat het jou echt om de koffiesmaak? Dan kun je overstappen op cafeïnevrije koffie de komende maanden. Er zit veel minder cafeïne in, dus is beter voor jouw baby. Verder is een Chai latte ook een heerlijke vervanger. Heb je vooral energie nodig? Ga dan voor een kopje zwarte of groene thee. Let hier echter ook mee op, want ook in deze theesoorten zit cafeïne. Waar je ook energie van krijgt: koolhydraatrijke voeding als havermout, volkoren brood, eieren en vis. Probeer witte pasta en rijst te vermijden en kies voor de volkoren variant of zilvervliesrijst. Waar ook energie in zit: bananen, appels en sinaasappel. Maak dus een heerlijke smoothie met wat spinazie erbij. Let verder op met suikers, omdat je lichaam dit lastig verwerkt. Even na het eten van suiker kun je je daardoor juist vermoeider voelen!