LaLieLoe - Born to be Wild
Internationale Sportdag: dé leukste peuter sporten

Internationale Sportdag: dé leukste peuter sporten

Internationale Sportdag: dé leukste peuter sporten

Kom uit je luie stoel,

want vandaag is het Internationale Sportdag! De een ziet dit wellicht als goed nieuws, terwijl de ander hier juist niet blij van wordt (want: sporten is een ‘moeten’, en geen ‘willen’). Hoe dan ook, 6 april is door de Verenigde Naties en het Internationale Olympisch Comité uitgeroepen tot de Internationale Dag van de Sport voor Ontwikkeling en Vrede. En dat is niet zomaar.

Het is natuurlijk geen verrassing als ik zeg dat sporten van belang is voor je gezondheid (duh), maar misschien sta je er niet bij stil dat sport ook belangrijk is voor de maatschappij en de samenleving. Sport (in groepsverband) kan vrede stimuleren. Verdraagzaamheid. Respect. Begrip. En dit zijn stuk voor stuk belangrijke waarden voor iedereen, die jij jouw kleine dreumes ongetwijfeld wilt meegeven. Je kunt jouw peuter op een speelse manier kennis laten maken met deze waarden via sport. Daarnaast is sporten voor peuters ook voordelig voor hun zelfvertrouwen en motoriek! Meer dan genoeg redenen dus om jouw peuter sportief te laten bewegen. Als jij nog niet van plan was om jouw peuter te laten sporten, dan ben je na het lezen van deze blog zeker en vast overtuigd om dat wel te doen. Of jij nog in verwachting bent van een baby of al een kleine peuter thuis hebt rondrennen, dit zijn de leukste peuter sporten!

  1. Zwemmen

Om maar meteen te starten met de sport waar jouw peuter al het vroegst mee kan beginnen: zwemmen. Het is ook meteen een sport die erg belangrijk is, omdat het jouw peuter leert wennen aan water, hetgeen ook wel watervrij maken genoemd wordt, én het leert jouw peuter om veilig te bewegen in het water. Peuter zwemmen zal ook bijdragen aan de spierontwikkeling en coördinatie van jouw peuter. Daarnaast heeft peuter zwemmen ook een emotionele waarde. Zwemmen voor peuters is namelijk een activiteit die ze samen met hun ouders doen, hetgeen de peuter-ouder band versterkt. A big yes to bonding time!

  1. Dansen

Jouw peuter op een ultra speelse manier laten sporten? Dan denk je natuurlijk aan dansen, oftewel swingen. Door te bewegen op verschillende soorten muziek leert jouw peuter nieuwe lichaamshoudingen kennen, hetgeen de motoriek verbetert. Daarnaast bevordert het onthouden van danspasjes het geheugen, maar ook de concentratie van jouw peuter. Ook leert jouw dreumes nieuwe woorden door te luisteren naar de muziek waarop gedanst wordt. Alsof dit nog niet genoeg voordelen waren, zorgt dansen ervoor dat peuters wennen aan verschillende soorten muziek en dat hun gevoel voor creativiteit geprikkeld wordt. Dus, voetjes van de vloer!

Lees ook: Sporten tijdens jouw zwangerschap: een do of don’t?

  1. Yoga

Ik hoor je denken, bestaat er ook al yoga voor peuters? Is de trend al zover uitgebreid? Ja! En dat is niet voor niets, want yoga voor peuters biedt vele voordelen. Yoga leert jouw peuter om zich te focussen op het contact met zichzelf en de dingen die er in hem of haar omgaan. Zo kan yoga zijn of haar zelfbewustzijn, concentratie en emotionele groei bevorderen. Dit klinkt misschien heel diep voor een kleine dreumes, maar dit is juist op jonge leeftijd ook al belangrijk. Naast emotionele en mentale voordelen, is yoga ook goed voor de kracht, conditie en coördinatie van jouw peuter. Dus, jouw peuter wordt lichamelijk sterker en mentaal evenwichtiger. Wat kun je verwachten van een yogales voor peuters? Het oefenen van klassieke yogahoudingen, maar ook zintuig- en ademspelletjes.

Wist je dat je video’s met yoga-oefeningen voor peuters op YouTube kunt vinden? Zo kun jij samen met je kleine dreumes thuis aan de slag met yoga. Complete ontspanning gegarandeerd.

  1. Judo

Als je dacht dat judo alleen een sport voor grote mensen was, dan heb je het mis. Deze veelzijdige sport wordt door vele sportverenigingen al voor kids vanaf 2,5 jaar aangeboden. Waarom je jouw peuter op judo zou moeten sturen? Het kruipen, rennen en rollen dat voorbijkomt bij judo draagt bij aan de coördinatie en motoriek van jouw peuter. Ook leert jouw peuter hoe hij of zij zichzelf kan beschermen bij een val, hetgeen op een veilige manier geoefend wordt op de mat. En ik denk dat we allemaal begrijpen dat dit van belang kan zijn bij peuters die de wijde wereld willen ontdekken en hierdoor zo nu en dan de grond ‘omhelzen’. Een ander groot voordeel van judo is dat peuters leren om hun eigen grenzen aan te geven, en de grenzen van anderen tegelijkertijd te respecteren. Peuters leren dit bij judo wanneer ze in de houdgreep liggen en op deze manier aangeven dat hun grens bereikt is, terwijl de tegenstander leert om dit te respecteren. Ook een belangrijke levensles dus!

  1. Gymnastiek

Net zoals jij als zwangere kunt profiteren van de voordelen van zwangerschapsgymnastiek, kan jouw kleine peuter ook genieten van gymnastiek. Waar peutergymnastiek goed voor is? Voor het verbeteren van de motorische vaardigheden van jouw peuter. Oefeningen waar springen, vallen, opstaan en rollen bij komen kijken, spelen een enorme rol in de verbetering van de motoriek van jouw peuter. Daarnaast is gymnastiek ook voordelig voor de zelfstandigheid en het ruimtelijk inzicht van jouw dreumes, om maar enkele voordelen op te noemen. Ander pluspunt: meestal gymen peuters samen met hun ouders. Ook weer peuter-ouder quality time dus.

  1. Hockey

Spelend hockey leren op jonge leeftijd? Ook dat kan in Nederland! Peuters kunnen namelijk op jonge leeftijd al kennis maken met de stick en de bal die bij hockey gebruikt worden, waarbij spelplezier een prioriteit is. De voordelen van hockey? Hockey stimuleert de motoriek, coördinatie, behendigheid en balans van peuters. Naast deze fysieke voordelen is hockey ook van educatieve waarde. In eerste instantie zou je hier waarschijnlijk niet aan denken, maar hockey leert peuters ook om kleuren te benoemen en te leren tellen. Oh ja, ben jij zelf stiekem ook een hockey fanaat? Dan is het leuk om te weten dat jij vaak als ouder ook mag meedoen ;)