LaLieLoe - Born to be Wild
vreetbuien en honger in zwangerschap

Honger en vreetbuien in je zwangerschap

Honger en vreetbuien in je zwangerschap

Je hebt zo’n honger sinds je zwanger bent en je vreetbuien heb je absoluut niet onder controle. Is dit normaal, gaat het nog weg en wat kun je er in hemelsnaam aan doen? Je wilt immers zo gezond mogelijk zijn voor jouw baby.

Waarom heb ik zo’n honger?

Er gebeurt veel in je lichaam, zeker aan het begin van de zwangerschap. Je hormonen slaan op hol. Honger en vreetbuien kunnen voortkomen uit hormonale disbalans en alle emoties die je ervaart door je zwangerschap. Ook kan het samenhangen met je verbeterde smaak en reuk. Kun jij de geur van bijvoorbeeld je partner, drank of parfum ook ineens niet meer verdragen? Daarnaast is je hele lijf nu natuurlijk bezig met het klaarmaken voor het ontwikkelen en baren van je baby. Je baby heeft voedingsstoffen nodig. Dit kan een hongergevoel en soms ook vreetbuien veroorzaken. Bij de een is dat wat sterker dan de ander. Het is niet voor niets dan mensen zeggen: je eet voor twee.

Onzeker in jouw zwangerschap? Het hartje zien kloppen stelt altijd weer gerust!

Maak zelf thuis echo’s

Eten voor twee?

Ook al kan het voelen alsof je voor twee moet eten vanwege die enorme trek, toch is dit niet helemaal waar. Zo mag je maar zo’n 200-300 calorieën extra binnenkrijgen per dag. Wat dus neerkomt op zo’n 2300 calorieën in totaal. Om een voorbeeld te geven: twee (dikke) plakken ontbijtkoek zijn al 338 calorieën. Daar zit je dus zo aan. Maakt iemand jou wijs dat je moet eten voor twee? Geloof het niet. Gezonde keuzes maken en letten op je voeding is nu super belangrijk. Hierdoor kun je gezond aankomen tijdens je zwangerschap.

Cravings in je zwangerschap

Je hoort vaak dat zwangere vrouwen bijvoorbeeld veel zin hebben in augurken. Er is een theorie die ervan uitgaat dat dit is omdat je lichaam bepaalde voedingsstoffen probeert binnen te krijgen door je te laten verlangen naar bepaalde smaken/voedingsstoffen. Zo zou de drang naar augurk kunnen wijzen op een behoefte aan zout. Zin in rood vlees? Het zou zomaar kunnen dat je ijzer nodig hebt. Heb je last van gekke zwangerschapscravings? Ben je bijvoorbeeld vegetarisch en heb je ineens enorme trek in vlees? Of wil je niets liever dan je frietjes in slagroom dippen? Ook dit komt allemaal voort uit een hormonale disbalans en hangt samen met jouw veranderende lijf. Probeer niet aan de ongezonde cravings toe te geven en denk aan de gezondheid van jou en jouw baby!

Verlangen naar niet-eetbare producten

Al eens gehoord van Pica? Dat is de onuitstaanbare drang naar niet-eetbare producten. Zo zijn er vrouwen die hunkeren naar krijt, wasmiddel, gras en noem maar op. Hoe het ontstaat, is nog niet helemaal duidelijk, omdat het niet heel vaak voorkomt en er weinig onderzoek naar is gedaan. Bij wie het wel voorkwam: Britney Spears. Ze maakte tijdens haar zwangerschap wereldkundig dat ze enorme trek had in aarde. Tot nu toe lijkt het erop dat ook Pica ontstaat door een tekort aan bepaalde voedingsstoffen; voornamelijk ijzer. Omdat Pica een redelijk onbekende klacht is, rust er een taboe op het onderwerp. Heb jij er last van, maak het dan toch bespreekbaar bij je verloskundige of huisarts. Het kan namelijk een teken zijn van een tekort, dus moet er wellicht bloed worden geprikt om dit te onderzoeken. De meest voorkomende Pica soorten: 1. Zetmeel 2. Ontlasting/urine 3. Aarde, kalk, zand, klei 4. Glas 5. Slijm 6. Sneeuw/ijs 7. Haar/wol

Let op voor uitdroging!

Heb je heel heftige diarree en kun je hierdoor nauwelijks iets binnenhouden, of houdt de diarree lang aan? Het kan zorgen voor uitdroging. Zorg er daarom voor dat je genoeg vocht binnenkrijgt: 2-3 liter vocht per dag. Merk je dat je ziek of slapjes wordt, heb je hoofdpijn of donkere plas, ben je suf, dorstig, duizelig, is je huid minder elastisch en plas je weinig? Het kan een teken zijn van uitdroging, dus neem contact op met je huisarts. Bij heftige diarree zal je vocht toegediend moeten krijgen. Gelukkig is zelfs dan je baby gewoon veilig in jouw buik!

Hoe kun je vreetbuien voorkomen?

Dit is best simpel eigenlijk. Of ja, simpel gezegd dan, want gemakkelijk is het zeker niet als je nergens anders aan kan denken dan aan die overheerlijke reep Tony’s karmamel-zeezout. Wat je kan doen is:
  • Heel regelmatig eten Zorg ervoor dat je over de hele dag door kleine porties en gezonde snacks binnenkrijgt. Zo geef je de honger niet echt een kans.
  • Water drinken Vaak trekt honger weg na het drinken van een glas water. Zorg er dus voor dat je een glas water drinkt, zodra je hongergevoel bovenkomt. Nog beter: drink veel glazen water op een dag, zodat het hongergevoel hopelijk niet eens bovenkomt.
  • Wacht 5 minuten Meestal als je iets in je hoofd hebt, wil je het nu, nu, nu! Maar, vaak als je je aandacht even ergens anders naartoe brengt, ebt het ontembare verlangen ook weg. Voel je dus een vreetbui aankomen? Dwing jezelf 5 minuten te wachten voordat je iets in je mond stopt. Het kan zijn dat de ergste trek wegtrekt.
  • Tomaatjes, komkommer, augurk Zorg ervoor dat je altijd gezonde snacks in huis hebt. Tomaatjes, worteltjes, komkommer, radijsjes, augurk.. Het kan allemaal weinig kwaad en kan de ergste honger temmen. Ook kun je af en toe kauwgom in je mond stoppen, zodat je kauwt en je brein denkt dat je aan het eten bent. Dit kan ook nog wel eens helpen.
  • Ga niet met honger naar de winkel Doe het gewoon niet. Indien mogelijk: laat jouw partner eten halen en maak duidelijk dat jullie de komende tijd echt voorzichtig moeten zijn met ongezonde snacks. Zoveel lekkers te krijgen wat ook nog eens gezond is. Zorg ervoor dat de koelkast en kastjes allemaal gevuld zijn met lekkers, zodat je niet eens hoeft na te denken over alle ongezonde opties. Probeer jezelf echt te beheersen in de supermarkt en haal geen verleidingen in huis!
  • Afleiding Komt er een vreetbui aan? Zoek afleiding! Ga iets leuks doen, vraag je partner om een massage, ga ‘werken’ aan de babykamer of kijk een stukje van de serie: The Walking Dead. Grote kans dat je honger wegtrekt na het zien van al zie zombie-ingewanden
  • Houd je baby in gedachten Zodra je honger krijgt, of je een vreetbui voelt aankomen: denk aan de gezondheid van jouw baby. Die staat immers voorop. Heb je dus alwéér zin in friet met mayo? Zie jouw baby voor je en bedenk een gezondere optie, waar jouw baby wél blij van wordt. Dat is je nieuwe leven: alles doen en overhebben voor die kleine in je!

Wat je wel en niet mag eten nu je zwanger bent