LaLieLoe - Born to be Wild
Zwangerschapsdiabetes wat eten

Zwangerschapsdiabetes: wat kan ik het beste eten?

Zwangerschapsdiabetes: wat kan ik het beste eten?

Je hebt zwangerschapsdiabetes. Niet ideaal natuurlijk. Maar zeker mee te leven! Vraag jij je af wat je het beste kan eten elke dag? We’ve got you!

Wat zwangerschapsdiabetes precies is, wat de gevolgen en risico’s zijn, dat weet je inmiddels wel. Nog even kort: iedereen heeft glucose nodig in het lichaam; het is de brandstof van je spieren en organen. Maar te veel ervan is niet goed. Tijdens een zwangerschap maakt je lichaam extra insuline aan, wat ervoor zorgt dat je bloedglucosegehalte goed blijft. Bij zwangerschapsdiabetes maak je echter niet genoeg insuline aan, waardoor er te veel glucose in je lichaam blijft zitten. Dit kan gevolgen hebben voor je baby. Dat wil je natuurlijk niet, dus weet je dat je er iets aan moet doen: voldoende sporten, dagelijks je bloedglucosewaarden meten, indien nodig extra insuline injecteren en natuurlijk letten op je voeding, Maar dit laatste kan nog wel eens lastig zijn. Want wat mag je nou precies eten? Je probeert op te letten, maar je bloedsuiker blijft soms omhoog schieten, terwijl jij voor je gevoel heel gezond eet.

Minder suikers

Maar suikers zitten overal in verstopt. Zelfs in producten waarvan je het niet verwacht en vaak ook meer dan je zou verwachten. Wist jij bijvoorbeeld al dat: Een appel: 5 Een glas appel- of sinaasappelsap: 7 Een ui: 1 Een blikje cola: 8 Een portie BBQ saus: 5 Een portie hagelslag: 4 10 snoepjes: 6 suikerklontjes bevat? Best veel hè? Ook fruit dus. Eet jij dus even snel een appel zodra je honger hebt? Dan is het niet gek dat je bloedspiegel omhoog schiet. En als je denkt, dat het gezonde suikers zijn en het daardoor wel goed voor je is, dan heb je het mis. Suiker is suiker en fruitsuikers zijn net zo slecht voor je als andere soort suikers. Pas op met fruit dus als je zwangerschapsdiabetes hebt. En natuurlijk met alle andere suikers. Een gezond mens zou moeten streven naar 13 suikerklontjes per dag. Maar wat we gemiddeld binnenkrijgen in Nederland is vooralsnog gemiddeld 30 suikerklontjes. Heb jij zwangerschapsdiabetes, dan is het goed zelfs nog onder die 13 suikerklontjes per dag te blijven. Je zal dus bewust bezig moeten zijn met je voeding. Maar wat is dan wel goed voor je?

En koolhydraten

Voordat we daar naar gaan kijken, is het belangrijk te kijken naar de koolhydraten die je dagelijks eet. Merk je dat je bloedspiegel omhoog gaat na het eten van een banaan? Een banaan bevat veel koolhydraten, wat grote invloed heeft op jouw bloedspiegel en dus op je zwangerschapsdiabetes. Koolhydraten zijn een verzamelnaam voor:
  • zetmeel: dus brood, pasta, rijst, aardappelen en peulvruchten
  • vruchtensuiker: fruit, fruitsapjes
  • melksuiker: melk, karnemelk, yoghurt, kwark, vla
  • suiker: koek, snoep, zoet broodbeleg, alle suikersoorten
Je hebt twee verschillende soorten koolhydraten. De snelle, zoals witbrood, pasta, snoep, gebak, frisdrank, cruesli, stroop. Het komt heel snel in je bloed terecht en zorgt voor een snelle stijging van je bloedsuikerspiegel. Ook heeft de suiker een verslavend effect, en wil je er meer van. Dan zijn er ook de langzame koolhydraten: bladgroenten, tomaten, bonen, noten, volkoren pasta of zilvervliesrijst. Dit verwerkingsproces is trager, waardoor het minder invloed heeft op je bloedsuikerspiegel. Koolhydraten worden in de maag en darmen afgebroken tot glucose (bloedsuiker). Normaal zorgt je lichaam ervoor dat de hoeveelheid insuline past bij de hoeveelheid koolhydraten dat je binnenkrijgt. Nu dus niet.

Advies voor je voeding

Advies dat je veelal tegenkomt is: minder boterhammen, minder aardappelen, minder pasta, kleinere porties verspreiden over de dag, light dranken i.p.v. normale frisdranken, minder snoepen. Wat je veel leest op forums is dat de zwangere vrouwen met diabetes hun suikerspiegel niet onder controle krijgen en ze constant honger hebben. Dat is logisch als je bovenstaande advies volgt. Ze eten kleine porties, en blijven suikerrijke, snelle koolhydraten binnenkrijgen waardoor de bloedsuikerspiegel zeker zal blijven stijgen. Tevens hebben ze steeds honger omdat ze maar kleine porties eten. Dit is in veel gevallen dus niet te oplossing. Maar wat dan wel?

Tip 1 – Vegan

Er zal veel – goedbedoeld – advies jouw kant op komen zodra je zegt dat je vegan én zwanger bent. Zo zou het gevaarlijk zijn voor de baby, maar dit is niet het geval. Google maar eens. Het tegendeel is waar zelfs en belangrijker: het kan grote, positieve invloed hebben op zwangerschapsdiabetes. Plantaardige voeding kan de diabetes voorkomen en ook kan het zelfs verdwijnen. Daar komt steeds meer bewijs voor. Het is echter niet de meest gemakkelijke levensstijl, dus is het niet voor iedereen weggelegd. Zoveel mogelijk de dierlijke producten vervangen door plantaardige producten, kan al helpen en jou meer richting een gezonde zwangerschap te duwen.

Tip 2 – Geen snelle koolhydraten

Een simpele, en in principe gemakkelijke tip, mocht jij jezelf en jouw foodcravings goed in de hand hebben dan. Want ‘nee’ zeggen tegen suiker is voor velen helemaal niet zo gemakkelijk. Toch is het belangrijk de snelle koolhydraten te laten staan. Bruin brood, volkoren wraps en pasta, zilvervliesrijst: ook lekker toch! En tja, van de zoetigheid moet je nou eenmaal afblijven, sorry. Het is voor een paar maandjes.. en voor je baby!

Tip 3 – Water met citroen!

Drink lekker veel water gedurende de dag. Nog beter: water met citroen, want dit werkt bloedsuiker verlagend. Zin in een warm drankje? Kies voor groene thee met citroen.

Tip 4 – Geen lightproducten

Light producten bevatten geen of maar weinig suiker, maar je hersenen denken van wel. Ze worden voor de gek gehouden. Je lichaam wil die suiker dan ook omzetten in energie, maar dat kan niet, want er is helemaal geen suiker om om te zetten. Hierdoor schreeuwt je lichaam om suiker en krijg je sneller honger. En zwangere vrouwen, die horen geen honger te hebben! Ook kunnen de zoetstoffen in de lightproducten schadelijk zijn.

Tip 5 – Eet bloedsuikerverlagende producten

Wat dat dan zijn? Nou, kaneel, kersen, kurkuma, asperges, aardbeien bijvoorbeeld. Ook zijn er theesoorten die je bloedsuiker kunnen verlagen zoals groene thee en kamille thee.

Tip 6 - Lijd geen honger!

Minder eten hoeft in principe niet, tenzij je abnormaal veel naar binnen werkt natuurlijk. Zoals we al zeiden: zwangere vrouwen, horen geen honger te hebben. Daar wordt ze echt geen leuker mens van. En voelt ze zich extra slecht. Dus zwangere vrouw: eet gewoon anders en volg bovenstaande tips op. Gezonde gerechten en gezonde tussendoortjes, die vrij licht verteerbaar zijn, verzadigen jouw honger direct. Je hongergevoel blijft langer weg, je gaat je beter voelen en het is beter voor de gezondheid van je baby. Win – win – win. Heb je toch honger soms? Zorg dat je altijd tomaatjes, worteltjes, olijfjes, komkommer, paprika in huis hebt. Eventueel met wat humus om te dippen. Of andere lekkere gezonde snacks natuurlijk. Zo.Veel.Opties.

Tip 7 – Pas op met fruit!

Zoals we zagen bevat een appel 5 suikerklontjes. En bevat een banaan veel koolhydraten. Zodra je honger hebt, ben je al snel geneigd een stuk fruit te nemen. Vervolgens ben je verbaasd dat je bloedspiegel omhoog schiet. Dat is echter niet gek als je ziet hoeveel suiker het bevat. En als je denkt, dat het gezonde suikers zijn en het daardoor wel goed voor je is, dan heb je het mis. Suiker is suiker en fruitsuikers zijn net zo slecht voor je als andere soort suikers. Pas op met fruit dus als je zwangerschapsdiabetes hebt. En natuurlijk met alle andere suikers.

Tip 8 – Verwen jezelf!

Wat je dan wel moet eten? Alles wat gezond is! Lekker veel groenten, eiwitten, vis, vlees, soep, bonen, volkoren producten, tenzij je voor een veganistische levensstijl kiest dan. Er zijn zoveel opties. En het mooie is, je hoeft jezelf niet te pijnigen en kan het jezelf super gemakkelijk maken door jezelf te verwennen. Maak niet zomaar een bruine boterham, maar beleg ‘m extra lekker! Tomaat, komkommer, sla, avocado, nootjes… Het vult en is super gezond. Zorg ervoor dat je een hoop gezond lekkers in huis hebt en eet genoeg zodat je nooit de behoefte voelt om naar ongezonde suikers te grijpen. Vind je het lastig om gezonde recepten te bedenken, trakteer jezelf op een mooi kookboek.

Extra tip – Beweeg!

Beweeg genoeg, dat verlaagt je bloedsuikerspiegel. Loop bijvoorbeeld een stukje voor en na het eten, zodat je bloedsuikerspiegel stabiel of laag blijft. Of ga een stukje zwemmen. Vind je het nog altijd lastig je bloedsuikerspiegel laag te houden, maak dan gauw een afspraak bij de diëtiste voor extra ondersteuning. Denk aan jouw gezondheid en die van je baby!
Zwangerschapssuiker: wat is het precies?

Moe of misselijk sinds je zwanger bent? Of last van bruine afscheiding? No worries! Meestal is het heel onschuldig.