LaLieLoe - Born to be Wild
Quarantena da Coronavirus. I do`s & dont`s se sei incinta

Coronavirus quarantaine: de do`s & dont`s als je zwanger bent

Coronavirus quarantaine: de do`s & dont`s als je zwanger bent

Coronavirus quarantaine: de do`s & dont`s als je zwanger bent

De maatregelen om het coronavirus tegen te gaan zijn verder aangescherpt. Ondertussen loopt het aantal besmettingen met het coronavirus verder op. Officieel hebben we te maken met een pandemie. Oeps. Bad news. Als je zwanger bent wil je zo min mogelijk (coronavirus)stress. Daarom hier een lijstje van do’s & dont’s om je voor te bereiden op quarantaine.

(Gezonde) voeding

Zwanger zijn betekent gezonde voeding, maar hoe doe je dat als je de deur niet uit mag of als de schappen in de supermarkt leeg zijn? Blikvoer? Wel handig maar niet altijd de beste keus, vaak zitten er conserveringsmiddelen, zout of suiker in. Do
  • Is het mogelijk om op jouw adres je boodschappen te laten leveren? Dan is dit nog wel de beste optie. Altijd verse producten in huis en afgeleverd wanneer het jou uitkomt.
  • Is het niet mogelijk om je boodschappen online te bestellen of door naasten te laten doen? Koop nu al droog voedsel zoals pasta, gedroogde bonen, linzen en erwten, rijst en granen. Deze producten vormen de basis voor veel gerechten. Sommigen moeten eventueel een nachtje weken in water voor gebruik en dan kun je los met kokkerellen.
  • Food prepping. Kook nu alvast maaltijden die lekker en voedzaam zijn met verse producten (en waar je niet misselijk van wordt) en vries hier porties van in. Dan is het straks een kwestie van ontdooien, opwarmen en aanvallen.
  • Wil je verse producten maar geen zin om nu al te koken? Ga dan voor lang houdbare dingen zoals wortels, aardappelen, eieren, uien, knoflook en kruidenplantjes. Die kun je wel even laten liggen voordat je ze moet verwerken.
  • Diepvriesgroenten en fruit zijn altijd handig en makkelijk. Door het snelle invriezen na de oogst blijven vitaminen en mineralen behouden. Die heb je extra nodig in je zwangerschap en als je ziek bent.
  • Bedenk wat je zou willen eten als je ziek bent. Bijvoorbeeld crackers, beschuitjes en soep en koop hier een (klein) voorraadje van.
  • Quarantaine betekent niet dat je geen guilty pleasures mag inslaan, het moet wel leuk blijven Dus geef toe aan je cravings en koop al die augurken uit het schap. (Dit mag want het is geen hamsteren, je moét gewoon al die augurken de hele dag door kunnen eten.)
  • Liggen er toch groenten en fruit al een beetje minder fris te worden? Gebruik ze dan voor smoothies en soepen.
Don`t
  • Koop geen groenten en fruit die snel bederven. Als je twee weken of langer thuis moet blijven lopen die aardbeien al bijna je ijskast uit en die bananen zijn dan al helemaal zwart geworden.
  • Magnetron maaltijden. Ze kunnen wel voor een keertje maar gezond is anders. Zeker als je zwanger bent. Laat deze dus liever liggen in de supermarkt.
  • Hamsteren. En daarmee bedoelen we ook geen einde-van-de-wereld-voorraad wc-papier. Koop niet meer dan uiterst noodzakelijk voor een periode van twee weken. Als je niet ziek wordt, kun je na die tijd gewoon weer naar de winkel.

Maak jij je zorgen om de baby in je buik? Het zien van het kloppend hartje stelt je altijd weer gerust. Dit kan nu ook zonder het huis uit te moeten >> met Babywatcher.


Persoonlijke verzorging

Als je zwanger bent en in quarantaine zit dan wil je nog steeds je favo crème of die bodylotion tegen zwangerschapsstriemen in de kast hebben staan. En een beauty-ritueel draagt bij aan blije emoties, daar kun je er nooit genoeg van hebben. Zeker niet tijdens coronaquarantaine. Do
  • Handzeep is nummer één voor een goede handhygiëne, dus dat moét je hebben.
  • Zorg dat je tandpasta, tandenborstels, wattenstaafjes- schijfjes en natuurlijk (daar zijn ze weer) WC-rollen in huis hebt.
  • Ook deo, douchegel, shampoo en conditioner zijn essentials. Gebruik bij voorkeur veilige cosmetica als je zwanger bent.
  • Vergeet je huidverzorgingsproducten niet. Misschien is dit wel het uitgesproken moment om lekker met gezichtsmaskertjes aan de slag te gaan voor extra verwennerij. Ondersteun je zwangerschapsglow voor als je over een paar weken weer naar buiten mag!
Don`t
  • Jezelf niet dat extraatje gunnen in deze bizarre weken. You need it. You deserve it.
  • Denken dat je persoonlijke verzorging op een laag pitje kan nu je toch tijdelijk een kluizenaar bent en niemand je ziet of ruikt. Persoonlijke hygiëne is nooit iets om wekenlang te laten varen. Tenzij je op een onbewoond eiland gestrand bent.

Coronavirus voorraad

Dit nieuwe coronavirus is niet het enige virus waar we nu last van kunnen hebben. We zitten in het griepseizoen. Een slimme zet om je daar sowieso op voor te bereiden. Do
  • Koop vóórdat je ziek bent al extra zakdoekjes, neusspray (op basis van natuurlijke zoutoplossing), keelsnoepjes en eventueel paracetamol (geen aspirine!).
  • Vitamine C helpt goed om te herstellen als je ziek bent. Die kun je ook vooraf al nemen (net als vitamine D) mits je dit eerst met je verloskundige besproken hebt.
  • Overleg voor gebruik van medicijnen met je verloskundige welke je wel en niet mag gebruiken als je ziek bent terwijl je zwanger bent.
  • Haal een thermometer om eventuele koorts in de gaten te houden.
Don`t
  • Wacht niet met het inslaan van een voorraadje totdat je symptomen voelt. Je quarantaine gaat in vanaf de dag dat je symptomen hebt. Het kan even duren voordat je supermarkt of iemand anders je boodschappen levert. Koorts moet bijvoorbeeld zo snel mogelijk naar beneden gebracht worden als je zwanger bent. Dus het is beter om alles al in huis te hebben.

Overige medicijnen

Heb je een andere aandoening zoals bijvoorbeeld zwangerschapssuiker? Dan heb je in sommige gevallen ook daar dagelijks medicijnen voor nodig. Maar ook een ijzertekort vraagt om dagelijkse inname van tabletten. En niet te vergeten foliumzuur, dit is een belangrijk supplement tijdens het begin van je zwangerschap.

Zie toch je baby ondanks de coronacrisis!

Maak zelf thuis echo’s
Do
  • Heb je sowieso al medicijnen nodig voor een andere aandoening? Vraag of de apotheek of iemand uit je omgeving je medicijnen kan bezorgen.
  • Vraag of je arts je een voorraadje voorschrijft waar je in ieder geval de gehele duur van de quarantaine mee uitkomt.
Don`t
  • Ook hier geldt, wacht niet tot het laatste moment, zodat je niet opeens zonder zit als je de deur niet meer uit mag.

Afspraken met je verloskundige

Je verloskundige zal goed op de hoogte zijn van wat er te verwachten valt als je besmet bent met het coronavirus. Bij haar kun je zoals tijdens je hele zwangerschap ook nu terecht. Do
  • Bespreek telefonisch wat nu het beste plan van aanpak is. Eventueel telefonische consulten? Of misschien kan ze meekijken met jouw Babywatcher. Dit is geen vervanging voor een medische echo, maar je krijgt wel een indruk van hoe het met je baby gaat.
  • Houd contact met je verloskundige. Zeker als je symptomen hebt. Meldt symptomen ook direct bij je verloskundige.
  • Voel je je angstig, eenzaam of extreem bezorgd over alles wat er nu aan de hand is? Bespreek ook dit met je verloskundige. Je emotionele en mentale gezondheid zijn net zo belangrijk als je lichamelijke. Blijf er dus niet mee zitten.
Don`t
  • Denken dat de verloskundige tijdens je quarantaine niks voor je kan betekenen en het contact op een laag pitje zetten.

Fit zwanger zijn tijdens je quarantaine

Was je gewend om lekker te bewegen om je conditie op peil te houden? Good for you! Dit is heel belangrijk voor een soepele bevalling en sneller herstel erna. Do`s
  • Wii-fit of Wii-sports is ideaal in dit geval. Heb je andere kindjes in huis? Laat ze meedoen. Kunnen ze gelijk al die overtollige energie kwijt. Win-Win.
  • Ook zonder Wii kun je genoeg thuis oefeningen doen om fit te blijven bijvoorbeeld deze BabyFit workout van BodyFit by Amy.
  • Bespreek met je verloskundige wat geschikte oefeningen zijn voor jou op dit moment in je zwangerschap.
  • Mediteer of doe ontspanningsoefeningen. Deze kunnen je helpen je sanity te bewaren en te reflecteren op de situatie. Fitheid betekent ook mentale fitheid.
Don`t
  • Don`t be a couchpotatoe. Je hoeft natuurlijk niet als Rocky te gaan trainen maar compenseer in ieder geval de beweging die je nu mist omdat je niet verder dan je voordeur mag wandelen. Je zult er in het verder verloop van je zwangerschap en tijdens je bevalling profijt van hebben.
  • Overdrijf het niet. Doe alleen wat goed voelt en wat je aankan.
  • Dumbells of kettlebells aanschaffen is niet nodig. Flesjes gevuld met zand (uit je eigen tuin niet uit het park op de hoek!) of water zijn een goed alternatief.

Entertainment

Een paar weekjes thuis zitten klinkt misschien leuk, maar als je echt niet meer de deur uit mag en dus ook niet met vriendinnen of familie wat mag ondernemen kan het al snel saai of eenzaam zijn. Alhoewel een paar weekjes volledige rust best goed is voor jou en je baby. Do
  • Bak een cake. Samen bakken is gezellig en het ruikt zó lekker. Dus sla alle ingrediënten in om een middagje te bakken.
  • Netflix & Chill met onze playlist voor mama`s to be.
  • Babywatch & Chill. Hoe komt jouw kindje de quarantaine door? Nu heb je alle tijd om zo veel als je wilt te genieten van live entertainment vanuit jouw buik. Je kunt zelfs live streamen naar familie en vrienden. Zo genieten jullie toch samen van je zwangerschap.
  • Lees al die zwangerschapsboeken waar je tot nu toe geen tijd voor had. Of een heel ander boek natuurlijk.
  • Spelletjes, samen met je partner of andere kinderen ouderwetse spellendag houden. Zit je in je eentje en je geen zin in Patience? Dan vind je hier andere opties.
  • De babykamer klaar maken. Zolang je klusmateriaal in huis hebt, kun je door.
  • Eindelijk tijd voor je indoor hobbies zoals schilderen of scrapbooking.
Don`t
  • Ga niet buiten een blokje om of naar het speelpleintje in de buurt. Zo kun je per ongeluk toch andere mensen besmetten.

Socializen

Mensen hebben mensen nodig. In ons eentje doen we het gewoonweg niet zo goed. Dat kun je gaan merken als je in quarantaine zit. Tijdens je quarantaine kun je je eenzaam, angstig of depressief voelen. Als je zwanger bent is zit je vaak al in een emotionele achtbaan, dus is het belangrijk dat je ook goed voor je psyche zorgt. Sociale contacten zijn essentieel. Dus blijf digitaal sociaal! Do
  • Bellen, appen, facetimen en ga zo maar door. Blijf met je familie en vrienden in gesprek. Bespreek waar je mee zit of vertel elkaar foute grappen over wc-papier.
Don`t
  • Denken dat je het wel alleen kan en andere mensen buiten sluiten (digitaal dan, sluit ze wel buiten je voordeur).
Met deze tips moet het zeker lukken om je quarantaine door te komen. Misschien kom je er zelfs stralender dan ooit uit als je erin slaagt er een retreat van te maken.
Meer weten over corona en zwanger zijn? Hier lees je alles.
Ben je besmet met het coronavirus? Wat nu?

Zijn jouw ziekenhuis en verloskundige afspraken ook allemaal geannuleerd?

Met de Babywatcher in huis, kun je jouw baby toch zien!