LaLieLoe - Born to be Wild
6 Tips tegen angst voor het coronavirus als je zwanger bent

6 tips tegen angst voor het coronavirus als je zwanger bent

6 tips tegen angst voor het coronavirus als je zwanger bent

6 Tips tegen angst voor het coronavirus als je zwanger bent

Was het coronavirus begin dit jaar nog een ver van mijn bed show, nu gaat ook bij ons het land op slot. We horen veel verontrustend nieuws en voelen ons angstig in de zwangerschap. Wat te doen om rustig te blijven en daarmee gelijk ons afweersysteem te helpen? Wij geven je 6 tips.

Je afweersysteem en stress We worden de hele dag gebombardeerd met nieuws, verhalen en geruchten over het coronavirus. Het is normaal dat je hierdoor ongerust raakt. Zeker als je zwanger bent. Als je veel last hebt van angsten of stress is dit niet goed voor jou en je baby. Dat wist je misschien al. Maar wist je ook dat stress je afweersysteem onderdrukt? Stress (waar angst onderdeel van is) zorgt ervoor dat je lijf in staat van alertheid is. Klaar om te vechten of te vluchten. Als we in deze toestand zijn dan heeft beschermen tegen ziekteverwekkers even geen prioriteit. Je afweersysteem kan zijn taak niet goed uitvoeren. Je bent dan dus vatbaarder voor ziektes. Dat is natuurlijk niet handig tijdens de uitbraak van het coronavirus.

Zie toch je baby ondanks de coronacrisis!

Maak zelf thuis echo’s

6 tips om je angst voor het coronavirus te verminderen als je zwanger bent

Met deze tips lukt het vast om rustiger te worden en beter om te gaan met je angst en stress omtrent het coronavirus. Probeer ze vandaag al uit en creëer ontspanning en rust in je hoofd. Doe dit eventueel samen met iemand in je huishouden of met iemand op afstand. Samen ben je sterker en het helpt om een coach te hebben die ook een stok achter de deur is.
Tip # 1 Beperk de hoeveelheid informatie die je tot je neemt
Stel een strikt tijdslimiet in voor hoe lang je per dag naar het nieuws kijkt en gebruik maakt van social media. Probeer een dag of twee per week helemaal geen gebruik te maken van social media of het nieuws te volgen. Zelfs als je niet actief zoekt naar informatie over het coronavirus. Je kunt namelijk niet voorkomen dat je vanalles meekrijgt als je social media of het internet gebruikt. Het gaat bijna alleen nog maar over corona. Houd in de gaten welke informatiebronnen je raadpleegt. Niet alles is even betrouwbaar. Je komt vaak wilde verhalen en onjuiste informatie tegen waar je niet blij van wordt. Als je zorgt dat je minder meekrijgt, zal je stress afnemen.
Tip # 2 Focus op de dingen waar je wel controle over hebt
Situaties waar we geen controle over hebben, kunnen bij veel mensen sowieso al stress opleveren. Nu het gaat om de gezondheid van jou en je baby is het normaal als deze angst groter is dan normaal. Je kunt helaas niks aan de situatie veranderen. Wat je wel kan doen, is voor jezelf zorgen. Volg dus de adviezen op van de regering en het RIVM. Een paar voorbeelden van hoe je jezelf kunt beschermen en waar jij controle over hebt, zijn:
  • Afstand houden van andere mensen
  • Handen wassen
  • Contactloos betalen
  • Meer binnen blijven en vriendinnen bellen i.p.v. van bezoeken
  • Gezond eten en op tijd rusten om je afweersysteem te ondersteunen
  • Vrijwillige quarantaine
  • Je gezicht niet aanraken met je handen

Zijn jouw ziekenhuis en verloskundige afspraken ook allemaal geannuleerd?

Met de Babywatcher in huis, kun je jouw baby toch zien!


Tip # 3 Zoek afleiding
Als je afleiding hebt, dan kun je de stress en angst over het coronavirus even loslaten. Zeker als je dingen doet die je leuk vindt. Je kunt echt vanalles doen zoals:
  • Lezen over zwanger zijn
  • Zelf schilderijtjes maken voor op de babykamer
  • Babysokjes breien
  • Maak dit kapsalonrecept voor zwangere vrouwen
  • Lekker bewegen, uit je hoofd en in je lijf
  • Spelletjes spelen
  • Een middagdutje doen
  • Havermoutkoekjes bakken met dit recept
  • Yoga

Tip # 4 Reserveer tijd waarin je je zorgen mag maken

Zorgen maken, verandert niks aan je situatie en kan je stress en angst zelfs versterken. Dat staat het genieten van je zwangerschap in de weg. Jammer, want het is een heel speciale tijd waar je juist wel van mag genieten. Ook tijdens de corona uitbraak. Als je jezelf een paar minuten per dag de tijd geeft om je bewust zorgen te maken, kan dit je helpen de rest van de dag je zorgen beter los te laten. Een methode is om je timer op drie minuten te zetten. Terwijl de timer loopt, schrijf je al je zorgen en angsten op papier. Is de tijd om, dan stop je. Waarschijnlijk ben je uitgeschreven voordat de timer afloopt. Tijd voor wat leuks!

Maak jij je zorgen om de baby in je buik? Het zien van het kloppend hartje stelt je altijd weer gerust. Dit kan nu ook zonder het huis uit te moeten >> met Babywatcher.


Tip # 5 Vertel je zorgen aan iemand die je niet veroordeelt
Geen zin om het van je af te schrijven? Praten met iemand kan ook. Of het nu je beste vriendin, je moeder of je buurman is. Voel je je goed bij haar of hem? Luistert diegene naar je, zonder over je te oordelen? Dan kun je hier zeker weten je ei kwijt. Het is belangrijk dat de persoon met wie je over je gevoelens praat niet nog meer olie op het vuur gooit. Vermijdt dan dus ook voorlopig contact met mensen die je angsten en zorgen groter maken dan ze al zijn.
Tip # 6 Doe ontspanningsoefeningen
Doe ontspanningsoefeningen. Volg je een cursus hypnobirthing? Dan ben je bewapend tegen stress met een heel arsenaal aan ontspanningsoefeningen. Deze kun je nu ook heel goed gebruiken. Oefen je gelijk voor je bevalling . Ook meditatie en mindfulness zijn goede methodes om weer zen te worden. Je kunt ook ademhalingsoefeningen of andere activiteiten van onze relax-checklist doen. Hou hierbij natuurlijk wel rekening met de gezondheidsadviezen omtrent corona. Laat je partner jou bijvoorbeeld niet masseren als hij (mogelijk) corona heeft.

Als niks helpt

Bovenstaande tips zouden je angst en stress al een stuk kunnen wegnemen. Maar soms is er meer nodig. Ervaar je negatieve emoties of gedachtes die je niet meer onder controle hebt of die constant aanwezig zijn? Heb je het gevoel dat je angst en stress over het coronavirus uit de hand lopen? Dus kom je zelf niet meer uit deze neerwaartse spiraal, neem dan contact op met je verloskundige en/of je huisarts. Blijf er niet mee zitten. Wat je voelt, is niets om je voor te schamen. Het is ook niet niks, een pandemie meemaken terwijl je zwanger bent. Gelukkig wonen wij in een land met goede gezondheidszorg en allerlei mogelijkheden om gezond te blijven. Zeker als we ons houden aan de officiële adviezen.
Meer weten over corona en zwanger zijn? Hier lees je alles.
Ben je besmet met het coronavirus? Wat nu?